Někteří z nás mají rodiče, kteří dosahují seniorského věku, a obávají se o jejich bezpečí.
Počet seniorů neustále roste a domovy důchodců nebo jiné pobytové sociální služby jsou častokrát obsazeny. Navíc člověk schopný se o sebe ještě postarat z větší části sám nepotřebuje asistenci třetí osoby, popřípadě potřebuje jen částečnou pomoc, se nikam stěhovat nechce.
Z praxe víme, že senioři chtějí co nejdéle bydlet ve svém bytě nebo domě.
Co dělat v situacích, kdy žijete jinde, popřípadě vám nedovoluje zaměstnání či jiné okolnosti zůstat s pečovanou osobou? Trápí Vás neustále myšlenka, zda jsou vaši nejbližší v pořádku?
Existuje zde několik variant řešení, které nyní před vámi stojí.
Mnoho společností, obcí a měst dnes nabízí zdarma nebo za menší poplatek různé formy SOS tlačítek, které stiskem zavolají na nějaký dispečink, kde danou situaci vyřeší. Tlačítko může být napojeno i na vás.
Není to špatné řešení, ale má to své nedostatky.
Tím v praxi největším je to, že senior není schopen tlačítko zmáčknout, protože není v jeho dosahu. Vzhledem k váze ho senioři nenosí 24 hodin denně a do nejnebezpečnějších míst, jako je například koupelna, si ho neberou téměř vůbec.
Dalším důvodem, proč senioři tlačítko nemačkají, je jejich dojem, že by obtěžovali rodinu nebo dispečink, protože si myslí, že jejich situace není až tak vážná a nechtějí přidělávat starosti dalším lidem. Když už ale dostatečně vážná je, nebývají schopni tlačítko stisknout.
SOS linka pak nemůže pomoc poskytnout, protože se o dané situaci nemá šanci dozvědět.
SOS tlačítka v podobě hodinek nebo náramku však svou práci odvedou zejména mimo bydliště, kam ostatní možnosti nedosáhnou.
Mnoho seniorů využívá terénní sociální služby v situacích, kdy si již nejsou tolik jistí a potřebují podpořit v různých životních situacích. Těmi mohou být například úklidy domácnosti, osobní hygiena, donáška obědu apod.
Tyto služby ale stráví u seniora jen omezenou dobu, jsou tedy jen podpůrné a po zbytek dne je senior opět sám.
Tato služba tak není vhodná pro zjištění problému a možnost poskytnutí efektivní pomoci kdykoliv v průběhu dne.
Jedná se o systémy, které obsahují řídicí jednotku a různé senzory identifikující běžný denní režim obyvatel bytové jednotky.
Tato technologická zařízení svým systémem a řešením nesmí obtěžovat nebo stresovat, popřípadě úkolovat pečované osoby. Měla by být navržena tak, aby poskytovala maximální komfort svým řešením a pečovaná osoba k nim měla maximální důvěru.
Kvalitní systémy tak od pečované osoby nic nevyžadují a ta na ně brzy zapomene. Zkrátka žije dál tak, jak byla zvyklá. Jen máte jistotu, že se o případném problému brzy automaticky dozvíte.
Systém se nejdřív učí rozpoznávat běžné chování členů domácnosti. Nevadí tedy, pokud společně žije více lidí.
Pokud je později detekováno nestandardní chování, jako např. příliš dlouhý pobyt v koupelně, systém automaticky kontaktuje nastavenou osobu. Vy pak můžete pečované osobě zavolat, případně požádat sousedy nebo nějakou službu o osobní kontrolu v domácnosti seniora.
Tyto systémy jsou bezdrátové a snadné k instalaci včetně intuitivního ovládání mobilní aplikace.
Tato řešení přinášejí klid rodinám i seniorům. Nestane se tak, že by senior ležel několik hodin nebo dnů bez pomoci na zemi bez možnosti dovolat se pomoci.
Ideální variantou je kombinace náramku nebo hodinek s SOS tlačítkem, o kterém se více dočtete v článku Hodinky, které zachraňují životy (Gericon magazín č. 1), pro pohyb venku a systému pro identifikaci nestandardních situací na doma.
(V obou případech jsme pro vás domluvili slevy. Pro náramky s SOS tlačítkem přímo u dovozce, BodyID.com a pro systém identifikace nestandardních situací přímo u českého výrobce eHelper, pozn. red.)
Každý měsíc nové číslo s informacemi, které mohou zachránit život.