• 9. února 2023 (GM číslo 04)

Příběh z krizové linky

Na krizovou a poradenskou linku pro seniory a pečující telefonuje mladá žena. Představuje se jako Helena. Helena je matka dvou malých dětí, bydlí ve vícegeneračním domě spolu se svým otcem a babičkou.

Babička trpí stařeckou demencí. Helena je na rodičovské, kromě dětí se stará také o babičku.

S pláčem se svěřuje.

Péče o babičku je již nad moje síly.

Pracovník jí vyjadřuje pochopení, doptává se na situaci doma.

Babička je v posledních měsících již zcela dezorientovaná, většinou nepoznává ani svého syna. Má potíže s inkontinencí. Bojím se nechat ji chvíli samotnou, babička byla vždy velmi akční a tato její vlastnost se ještě prohloubila. Neustále něco někam přesouvá, vyndává a přenáší.

Helena se pousměje a dodává:

Bohužel to samé dělá s dětmi, starší se už ubrání, ale mám ještě půlroční miminko a naprostou hrůzu z toho, že mu nechtěně něco provede.

Pracovník nechá klientku sdílet další těžkosti.

Helena hovoří o tom, že se v ní mísí soucit, vztek a naprosté vyčerpání.

Pracovník volající reflektuje, kolik toho pro babičku dělá, baví se o hranicích a zajištění základních potřeb Heleny a dětí. S pracovníkem se domlouvají, že se volající může kdykoliv ozvat a zkusit probrat různá řešení.

Dnes byl hovor spíše o emocích, vyslechnutí a podpoře.

Sdílet:
Gericon magazín do vašeho e-mailu

Každý měsíc nové číslo s informacemi, které mohou zachránit život.

Gericon magazín